Piroger, regn och rens

Hej min vän, 
Hur mår du? Idag började vi dagen - som så många andra dagar - med ett träningspass. 6 km power walk för min del, ungen cyklade. Han är stark, min lilla unge. Jag är stolt. 

I brist på sol så bakade vi piroger idag. Mums vad gott det är. Jag har skrivit detta recept innan, men det är värt att upprepas: 

Deg
200 gram smör
5 dl laktosfri mjölk 
1 paket (blått) jäst 
1 msk socker 
2 tsk salt 
13 dl mjöl (rågsikt, rågmjöl och vetemjöl) 

Fyllning
600 gram vegfärs (anamma) 
4 hyfsat stora morötter (rivna) 
3 klyftor vitlök 
4 msk tomatpuré 
1 liten burk vitlöksost (valfritt, men blir otroligt krämigt) 
Salt 
Svartpeppar 
En skvätt vatten 

Topping 
Riven mozzarella 

Gör såhär: 
1. Börja med degen. Smält smör och blanda i mjölken 
2. Smula degen i en bunke och häll över socker plus smör/mjölk 
3. Blanda i salt och mjöl. Arbeta degen tills den känns smidig och lätt släpper kanterna. Med min kitchenaid tog det ca 7 minuter att få degen smidig. 
4. Låt jäsa, med plastfolie, i typ en timme 
5. Gör färsen. Stek färs och morötter. Krydda med resten, rör tills allt är blandat. Spä med vatten om det behövs. , häll i tomaterna. Låt puttra så länge som möjligt (smakerna blir liksom mustigare då). 
6. Sätt ugnen på 225 grader 
7. Tag upp degen och dela i 24 delar 
8. Kavla varje del till runda former och fyll varje rundel med typ 3 msk färs och en stor nypa riven mozzarella 
9. Vik dubbel och tryck till kanterna med en gaffel 
10. Pensla pirogerna med uppvispat ägg
11. Grädda i typ 12-14 min, låt svalna på galler 

(null)
Smarriga smaker! 

(null)
Mums med morötter i färs! 

(null)
Låt puttra läääänge! 

(null)
Dessa behövs. 

(null)
Bullig deg som jäst klart. 

(null)
Delas in i 24 delar. 

(null)

(null)

(null)
Duktig unge! 

(null)
Kavla ut, fyll och vik/gaffla ihop. 

(null)

(null)

(null)
Har du sett nåt godare? 

(null)

(null)

(null)
En påse piroger levererades till mormorn, en påse ska till morfarn. Resten åkte in i våra magar, kylen och frysen. Så perfekt att kunna plocka fram, värma och ba njuta av. 

I övrigt har jag värsta städmanin nu. Vill rensa, städa, organisera, fixa och dona mest hela tiden. Och sy! I morgon ska jag sy en kjol och ett nytt överdrag till hallsoffan. 

Älska piroger!