Påskmiddag

Hej min vän, 
Hur mår du? Hur firar du påsk? Vi har nyss kommit hem från familjemys de luxe. Vi var uppe på Remsle hos pappa å åt såååå god middag. Trerätters som sig bör. Min pappa är bäst på att laga mat, å jag vågar lova att han är världsmästare på sås! Får du nånsin chansen att äta middag hos honom å det vankas mat med sås: släpp allt du gör å ba njut. 

(null)
Förrätt: rödbeta, chèvre, rucola å honung. Hur gott?!! 

(null)
Varmrätt: grillad halloumi, sparris, ugnsrostade grönsaker, majskolv, rucola å madeirasås. Magi! 

(null)

(null)
Efterrätten stod jag för: blåbärscheesecake. Mums! Det receptet hittade jag hos bästa, bästa Camilla Hamid. Hon släpper i dagarna sin fantastiska bok som är proppfull av no-bake-recept, älsk på henne å älsk på det! Köp boken du med: KLICK

Blåbärscheesecake 

Ingredienser

15 digestivekex

100 g smör

225 g frysta blåbär

saft från 1 citron

1 tsk agar agar pulver (finns i påse på Ica, kolla bland baksakerna

1,5 dl strösocker

600 g färskost (typ Philadelphia) 

2 dl vispgrädde (laktosfri grädde funkar topp!

färska blåbär att dekorera med


Gör såhär:

1. Klä en form med bakplåtspapper

2. Mixa kexen i matberedare

3. Smält smöret och blanda ihop med kexsmulorna 

4. Tryck ut kexmassan i botten på formen med hjälp av baksidan av en sked. Se till att packa riktigt tätt. Låt formen stå i kylskåpet medan du gör fyllningen

5. Koka upp blåbär med citronsaft

6. Kör bären genom en finmaskig sil så att du får en slät puré. Koka upp purén tillsammans med agar agar pulver och strösocker i 3-4 minuter. Häll upp blåbärspurén i en skål och låt svalna tills den tjocknat i rumstemperatur

7. Vispa ihop färskost och (ovispad) grädde krämigt med elvisp. Tillsätt den avsvalnade blåbärspurén och vispa lite till

8. Bre ut fyllningen över botten och låt cheesecaken stelna i kylskåpet i minst 2 timmar innan servering

9. Dekorera med färska blåbär 


Nu ska jag avrunda den här dagen med en kopp te i min ensamhet. Tacksam över att ha så fin familj, så kärleksfull å varm. 

ÄLSKA LIVET.