Faster Pias linsgryta

Hej min vän! 
Hur mår du? Idag tänkte jag bjuda dig på något så otroligt gott, nämligen... 

(null)

(null)

(null)
...faster Pias svingoda linsgryta! Mmmmums! Lätt topp tio på bästa maträtter - EVER! 

Just do it. 

Ingredienser, typ 4 personer 
1 gul lök 
2-3 vitlöksklyftor 
1 chili (skrapa ur fröna) 
1 morot 
1 bit (typ 7 cm) ingefära 
1 msk garam masala 
1 burk krossade tomater a 400 gram 
3 dl röda linser 
2 tärningar grönsaksbuljong 
0,5-1 liter vatten (beroende på hur fast du vill ha grytan, ju närmare 1 liter du kommer, desto mer soppa!) 
Svartpeppar 
70 gram spenat 

Gör såhär: 
1. Finhacka lök, vitlök å chili - fräs sedan i valfritt matfett
2. Riv ingefära å morot grovt - blanda ner i grytan 
3. Krydda med svartpeppar å garam masala - låt fräsa några minuter 
4. Häll i linserna - fräs på några minuter till 
5. Häll i tomat, buljongtärningar å vatten - låt puttra i ca 20-25 min, rör om då å då 
6. När linserna är mjuka häller du i spenaten - låt småkoka i ca 2 minuter 

(null)
Voilà! 

(null)
Mumsigt för både mage, ögon å plånbok! 

(null)

(null)
Servera med ett gott bröd (helst naanbröd, men tortillas går utmärkt) å laktosfri turkisk yoghurt eller laktosfri gräddfil. Om du vill så kan du även pressa över en lime å klippa i lite koriander. 

(null)
Så galet gott! Nu ska jag fara med varsin portion mat till min mamma å pappa - för det är de värd! 

Älska god mat!