Chokladkladdkaka med kokostäcke

Hej min vän! 

Hur mår du? Idag har jag (å Milian) jobbat några timmar. Dags för övertid igen, bra med lite extra kosing inför sommaren! I torsdags kväll hade vi ett MeAndI-party. Såklart bjussade jag tjejerna på gofika: 

Jag gjorde en mycket uppskattad kladdkaka med kolasås i samt toppad med smält choklad å rispuffar. Mums! Jag gjorde även en mycket god klassiker;


Chokladkladdkaka med kokostäcke 
200 gram smör, smält 
4 ägg 
5 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
1 dl kakao 
3 dl vetemjöl 
2 stora nypor flingsalt 

Kokostäcke 
200 gram kokos 
1 dl sirap 
2 dl socker
1,5 dl grädde 
75 gram smör 

Gör såhär 
1. Sätt ugnen på 200 grader 
2. Rör ihop alla ingredienser till chokladkladdkakan. 
3. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. 
4. Grädda i ca 15 minuter. 
5. Under tiden kakan gräddas gör du kokostoppingen. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull. Koka upp smeten å låt småputtra i ca 6-7 minuter. 
6. Ta ut kakan å bred på kokostoppingen (OBS, snorvarmt!!). Skjuts in i ugnen igen i ca 10 minuter. Håll koll, tag ut när kakan blivit gyllenbrun å fin! 

WSååå gott! Jag tog med denna goding å bjöd på jobbet igår å det uppskattades verkligen av mina fina kollegor! Jag blir verkligen så himla glad när jag får beröm för sånt jag gjort. Är en riktig sucker för beröm, suger åt mig som en svamp. Har väl fått en smula för lite beröm de senaste åren (decenniet?). 


Älska MeAndI!