Chokladpaj å kolapaj

Hej min vän, 
Hur mår du? Har någon kramat dig idag å talat om att du är bra, att du duger precis som du är? Hoppas det. 

Igår hade jag ljusparty, PartyLite. Jag älskar att bjuda hem fina människor på fika. Det ger mig energi, lycka å glädje. Här är lite bilder: 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Älsk på ostbricka! 

Pajerna är no-bake. Det vill säga ingen ugn. Så bra. Jag hittade recepten hos mykitchenstories I vanlig ordning har jag modifierat recepten så de passar mig! 

(null)

KOLAPAJ

360 gram kexchoklad

2,5 dl vispgrädde

4 tsk ljus sirap

75 g smör

450 g mörk choklad

1 burk karamelliserad mjölk

Några nypor flingsalt

Gör såhär:

  1. Mixa kexchokladen i din matberedare.
  2. Tryck ut massan i pajformen å låt stelna i  kylen 
  3. Lägg vispgrädde, sirap å smör i en kastrull. Rör om tills allt smält samman 
  4. Sänk värmen å bryt ner chokladen. Rör om tills allt smält samman till en jämn chokladtryffelsmet 
  5. Häll upp chokladtryffeln i pajskalet å ställ tillbaka i kylskåpet för att stelna
  6. Täck chokladtryffeln med innehållet i en burk karamelliserad mjölk å garnera med flingsalt

(null)
CHOKLADPAJ

Ingredienser (pajskal):

110 g smör

1,5 paket oreokex

 

Gör såhär:

  1. Smält smöret i en kastrull
  2. Mixa kexen till ett fint smul å blanda ihop med det smälta smöret till en formbar massa
  3. Tryck ut kexmassan i pajformen å ställ in i kylen 

 

Ingredienser (chokladtryffel):

375 g mörk choklad (70%)

3,75 dl vispgrädde


Gör såhär:

  1. Grovhacka den mörka chokladen å lägg i en värmetålig skål
  2. Häll upp grädden i en kastrull å värm upp. Ta bort kastrullen från värmen precis när du ser att grädden är på väg att börja koka
  3. Häll den varma grädden på chokladen å låt stå i ca 5 minuter innan du rör om till en jämn chokladtryffelsmet
  4. Häll upp chokladtryffeln i pajskalet. Ställ tillbaka i kylen
  5. Dekorera med hyvlad choklad å annat du tycker om!


Älska choklad!