Morotskaka

Hej min vän, 

Efter en riktigt jobbig vecka avslutar vi den på allra bästa sätt. Hur har din vecka varit? 

Morotskaka är en av mina absoluta favoritkakor! 


Ingredienser 
3 ägg 
3 dl socker 
3 dl mjöl 
3 tsk bakpulver 
2 tsk kanel 
1 tsk vaniljsocker 
1 tsk ingefära 
1 tsk kardemumma 
1 tsk pumpaspice (tack igen käraste Josefine, jag älskar den här kryddan) 
1 nypa flingsalt 
1,5 dl matolja (eller raps) 
5 dl rivna morötter 

Frosting 
150 gram Philadelphia
75 gram smör 
5 dl florsocker 
2 tsk vaniljsocker 
Citronsaft 

Mums! 


Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 150 grader 
2. Preppa en form med smör å ströbröd 
3. Vispa ägg å socker vitt å pösigt 
4. Riv morötterna 
5. Blanda/vänd ner resten av ingredienserna
6. Grädda mitt i ugnen i ca 50 minuter - låt svalna i formen 
7. Gör frostingen: vispa rumsvarmt smör tillsammans med de övriga ingredienserna.
8. Bred på frostingen på den avsvalnade kakan. 

Njut av en bit kaka tillsammans med en bästis å en stor kopp te! 



Mmm! 


Vilken är din favoritkaka? 

Älska morötter! 

Caroline

Så gott med morotskaka. :)

Svar: Supergott!
Mio Hasselborg

Joanna-livet med Aspergers syndrom och Bipolär sjukdom typ 2

mumms

Svar: Mycket, mycket gott!
Mio Hasselborg

Miss Baby Peaches

Men så gott!
Min vecka har varit så där. JAg har legat i halsfluss men piggat på mig nu så jag var på kalas idag!

Svar: Åh fy för halsfluss :( din stackare!! Hoppas du fått penicillin så du slipper ha ont!
Kram på dig!
Mio Hasselborg