Chokladtårta de luxe

Hej min vän, 
Hur mår du? Hur har din vecka börjat? Idag hade jag med mig fika till jobbet, pralinerna som blev över från igår. Åh vad folk tyckte om dem, såå kul! Jag älskar att bjuda på det jag lagat/bakat! Här kommer receptet på chokladtårtan från igår: 

(null)
Receptet kommer (delvis) från tasteline.se men jag har i vanlig ordning tagit bort å lagt till ingredienser å mängd så det passar mig! 

Botten

  • 5 dl mjöl 
  • 4,75 dl socker 
  • 2 dl kakao 
  • 4 tsk bakpulver 
  • 3 tsk bikarbonat 
  • 2 nypor flingsalt 
  • 2,5 dl laktosfri vaniljyoughurt 
  • 1,25 dl rapsolja 
  • 3 ägg 

Frosting

  • 300 gram smör 
  • 2,5 dl kakao 
  • 8,5 dl florsocker 
  • 150 gram creme fraich 

Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 180 grader 
2. Blanda alla ingredienser till en jämn smet i en bunke.
3. Fördela smeten i två avlånga bröd formar. 
4. Grädda mitt i ugnen i 35 minuter. Lägg på folie i slutet så den inte blir för mörk.
5. Låt bottnarna svalna lite å ta sedan ut dem ur formarna. Dela varje botten i två delar. 

FROSTING 
1. Smält smöret i en kastrull. 
2. Ta av från värmen, tillsätt kakao å rör ihop. 
3. Häll upp i annan skål å vispa in florsockret.
4. Vispa in crème fraiche. 

MONTERING 
1. Lägg två bottnar på ett tårtfat å bred ut frosting. 
2. Lägg på "locket" å täck med frosting. 
3. Toppa med valfritt strössel. Jag tog chokladkulor å hallonströssel. 

Fantastiskt gott till en kopp te! Vilken tårta är din favorit? 

Älska choklad!