Kuvertbröden från himlen

Hej min vän! 

Hur mår du? Detta är ett tidsinställt inlägg å just nu befinner vi oss på en överraskningsfest i Härnösand för faster Pia 60 år å farbror Peter 70 år. Jag fick i uppgift att baka kuvertbröden, yes! Jag älskar ju att baka!! Vilken ära! 

Milian å jag bakade världens godaste bröd (med hjälp av ett recept jag fått av min älskade farmor Nanne). Här är det: 

5 dl mjölk
50 gram smör 
1 blått paket jäst 
1 msk socker 
2 tsk salt 
11-12 dl mjöl 

Ägg
Vallmofrö, blå 

Gör såhär: 
1. Smält smöret å häll i mjölken. Värm till 37 grader 
2. Blanda ihop jäst å socker. Jästen smälter i kontrakt med socker, rör tills allt smält 
3. Blanda ihop degvätskan med jästen
4. Häll i mjölet (spar lite, degen ska vara kladdig) å saltet 
5. Kör i din assistent (vi använde vår Kitchenaid) i fem minuter. 
6. Låt degen jäsa i bunken under duk i ca 30 minuter 
7. Tag upp degen på mjölat bord, dela i 24 delar. Forma bullar å lägg på två plåtar. 
8. Låt jäsa under duk i 30 minuter till. Sätt ugnen på 250 grader. 
9. Klipp ett hack i bullarna med en sax. Pensla med uppvispat ägg å strössla över vallmofrön. 
10. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler. 

Dessa äts nu på kvällens middag! Men jag lovar att de är minst lika goda med en kopp te! 

Vi <3 


Älska bröd!