Söndagsfrallor

Hej min vän! 
Idag klev vi upp tidigt å passade på att göra den sedvanliga söndagsfrukosten ännu lite mer lyxig; vi bakade frallor! 

Såååå gott med smör, ost å en kopp te, eller ett glas mjölk om du frågar ungen! 

Här får du receptet: 

Ingredienser 
50 gram jäst (jag bakar nästan bara med torrjäst, så praktiskt!) 
5 dl vatten 
3 msk rapsolja 
2 msk mörk sirap 
3 dl rågsikt 
9-10 dl vetemjöl 
1 tsk salt 

Gör såhär: 
1. Blanda jäst, vatten, olja å sirap 
2. Blanda i nästan allt mjöl å låt din köksassistent arbeta degen i typ 10 min (kör dubbel tid om du arbetar degen för hand) 
3. Blanda i resten av mjölet å saltet 
4. Låt jäsa under plastfolie i 30 min 
5. Dela degen i 20 delar, forma till bröd å lägg på bakplåtspappersklädd plåt (blir 2 plåtar) 
6. Låt jäsa i ytterligare 30 min, sätt ugnen på 225 grader 
7. Pensla bröden med vatten å strössla på en blandning av havregryn, linfrön å sesamfrö 
8. Grädda i 12-14 min, låt svalna på galler 

Mums! 

Kärlek! 

Älska nybakt bröd <3